Okosan jogosan

Okosan jogosan

Hogyan kössünk ingatlan adásvételi szerződést?

Alapinformációk, melyekre mindenki rákérdez a szerződéskötés előtt

2017. február 20. - jogélet

 

Egy ingatlan adásvételi szerződés megkötése mindig az életünk egyik nagy horderejű döntése. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy hogyan is zajlik egy adásvétel, mi szükséges hozzá, milyen költségekkel járhat, mire érdemes odafigyelni...  

Ebben szeretnék segítséget nyújtani az elkövetkezőkben. Lássuk, hogy mi szükséges egy adásvételi szerződés megkötéséhez!

A szerződés formai kellékei

Az adásvételi szerződést írásba kell foglalni, és valamennyi félnek alá kell írnia. Az adásvételi szerződés megkötéséhez ügyvédi ellenjegyzés szükséges, vagy a szerződést közjegyző is elkészítheti. A megállapodás tartalmazza a keltezésének helyét és idejét, több lapból álló szerződés esetén minden egyes lapon a szerződő felek és az ellenjegyző ügyvéd vagy közjegyző kézjegyét.

A felek

Az adásvételi szerződésben részt vevő felek főszabály szerint az eladó(k) és a vevő(k). Rajtuk kívül különböző speciális esetekben mások is részt vehetnek, így különösen haszonélvező, törvényes képviselő, gondnok, meghatalmazott, stb.

Az adásvételi szerződés megkötéséhez a felek alábbi adatai szükségesek:

  • Név

  • Születési név

  • Születési hely és idő,

  • Édesanyja születéskori neve,

  • Személyi szám

  • Személyi igazolvány száma

  • Adóazonosító jel

  • Lakcím (amely a lakcímkártyán fel van tüntetve)

  • Állampolgárság

Az adásvételi szerződés megkötésekor a személyazonosságot igazolni kell az érvényes okmányok (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány, lakcímkártya, adókártya) felmutatásával.

Az ingatlan

Az ingatlant pontosan meg kell határozni a szerződésben. Az adatait a tulajdoni lap tartalmaz, amelyet a szerződéskötéshez be kell szerezni. Olyan ez, mint a személyi igazolvány: a szerződéskötéskor nem elég ha az ügyvéd ismeri az adatokat, igazolni is kell magunkat.

Az adatok igazolására szükséges az adásvételi szerződés megkötésekor egy 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap bemutatása. Több fajta tulajdoni lap létezik, amelyek akár a földhivatalból, de az ügyvédnél is beszerezhetőek. Érdemes az ügyvéd tanácsát kérni abban a tekintetben, hogy az adott szerződéshez melyik változatra van szükség.

Az ingatlannal összefüggésben, amennyiben az lakóingatlan, szükség van az energetikai tanúsítványra, amelynek ingatlanra vonatkozó adatait már a lakáshirdetésnek is tartalmaznia kell. A tanúsítvány számát az adásvételi szerződésben is kötelezően fel kell tüntetni, illetve azt a szerződéskötéskor át kell adni a vevő részére.

Az adásvétel adatai

Az adásvételi szerződésben a felek megállapodását kell rögzíteni. Ki kell térni arra, hogy van-e teher az ingatlanon, az hogyan, mikor kerül törlésre, a vételár kifizetésének módját, ütemezését meg kell határozni, rögzíteni kell a birtokba adás mikéntjét is. Amennyiben banki hitelből is finanszírozza a vevő a vételárat, úgy a bank által támasztott követelményeknek, tartalmi kellékeknek is szerepelniük kell a szerződésben.  

Mivel ebben a tekintetben számtalan tartalmi kellék lehetséges, mindig az adott igényekhez kell igazítani a szerződés ezen részét.

Költségek 

Költségek tekintetében a Ptk. 6:218. § rendezi a felek által fizetendő költségeket, azonban mindig a felek megállapodása az irányadó. Az általános megközelítés leegyszerűsítve az, hogy az eladás költségei az eladót, a vásárlás költségei a vevőt terhelik. Melyek is ezek?

Az eladó köteles igazolni, hogy a tulajdonában áll az ingatlan, így a tulajdoni lap költsége őt terheli. Szintén az eladót terheli egy esetlegesen szükséges energetikai tanúsítvány.

A vevőt terheli a vásárlás költségei keretében a földhivatali eljárási díj, valamint általában az ügyvédi munkadíj is ide sorolható. Szintén a vevőnek kell megfizetnie a vagyonszerzési illetéket, amelyet az adóhatóság szab ki.

Az eljárás menete

A szerződést és annak mellékleteit az illetékes földhivatalhoz kell benyújtani. A földhivatal a megfelelő iratok egy-egy példányát megküldi az adóhivatal részére, így az adóhivatal felé nem kell külön bejelenteni az adásvétel tényét. Az adóhatóság kiszabja az illetéket, amelynek megfizetésére levélben szólítja fel a vevőt. A földhivatal bejegyzi a vevő tulajdonjogát, az erről szóló határozatot az ügyben eljárt jogi képviselőnek továbbítja valamennyi értintett példánya tekintetében.  

 

§ www.ugyveddebrecen.eu §

Maradt még kérdése? Keresse legközelebbi bejegyzéseimet, vagy írjon nekem!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ugyveddebrecen.blog.hu/api/trackback/id/tr2012276853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása